Dags att läsa en novell igen. Den här gången har jag tänkt ge mig in på något av James Tiptree Jr, som i sitt liv utanför författandet hette Alice Sheldon. En av hennes mest kända berättelser är proto-cyberpunknovellen ”The Girl Who Was Plugged In”. Den finns på svenska i ett specialnummer av Nova Science Fiction helt ägnat åt denna författare: dubbelumret 10/11 som kanske går att få tag på antikvariskt.

Hon var en fantastiskt intressant person, och för den som råkar sitta på en samling av gamla Nova Science Fiction från 80-talet kan jag verkligen rekommendera att leta reda på nummer 6 från 198,3 där det finns en intervju med henne gjord av Charles Platt. I samma nummer finns också (om jag minns rätt) en svensk översättning av ”Love Is the Plan the Plan Is Death”, novellen som jag tänker att vi ska diskutera nu på söndag. Annars finns den alltså även online, på engelska.

James Tiptree Jr har också gett namn till Tiptree-priset, som delas ut till verk som utforskar och breddar könsroller.

När jag före sommaren kläckte idén om att ta med mig alla som har lust på en sorts strövtåg i faktasilandskapet (alltså science fiction-fältet) tänkte jag att jag skulle ta till en vecka för att hinna läsa berättelsen. Sedan tänkte jag att det kanske var bättre att ha lite kortare tid, men jag får väl pröva mig fram! Säg gärna till om du har några åsikter om formen. Det går ju också att komma senare och hoppa in i diskussionstråden där man känner för det. Speciellt ifall en del av samtalet faktiskt finns här på bloggen.

Men nu tänker jag mig alltså att vi kör igång snacket om ”Love Is the Plan the Plan Is Death” nu på söndag den 10/9. Läs novellen och kika tillbaka här då!

