Före sommaren gjorde jag ett litet försök med en online-novellcirkel, som jag kallade för ”Strövtåg i faktasilandskapet” (valt bland annat för att vara googlingsbart, om nån undrar). Om du undrar vad det här går ut på och hur det funkar kan du följa länken och kika tillbaka på vad vi gjorde sist.

Nu tänkte jag köra igång igen, utan speciellt långa förklaringar. Denna gång har jag valt en novell som belönades med en Hugo 1983: ”Melancholy Elephants” av Spider Robinson. Den finns alltså tillgänglig online, men missa inte att den är i två TRE delar — läs hela! (Detta säger jag vis av skadan efter att ha gett studenter på en kurs i uppdrag att läsa en sån berättelse som fortsatte i flera sidor. De flesta missade helt och hållet att det fanns mer än sida ett.)

På fredag gör jag ett inlägg där jag drar igång diskussonen, och så hälsar jag välkommen till kommentarsfältet!

