Böcker på en hylla, prislapp.

Böcker i en hylla. Hyllan går att köpa. (Ursäkta den dåliga kvaliteten på mobilfotona.)

Har du också gått omkring på Ikea och undrat över de där böckerna som står i hyllorna?

Jag är inte gjord för shopping, särskilt inte av nyttiga saker som jag egentligen inte vill lägga pengar på. Efter cirka en kvart på möbelvaruhuset drabbas jag av det tillstånd jag kallar ”Ikea-zonk”. Då är det väldigt lätt att önska att jag kunde krypa upp i en av de smakfullt utplacerade fåtöljerna och läsa en bok. Gärna den jag har i väskan. Men de som står i hyllorna runtomkring drar alltid till sig mina blickar.

Ibland ser det ut att vara jättebra böcker. Får jag köpa dem? Vad kostar de? Varför finns det så ofta mängder av samma titel?

Jag skrev faktiskt till Ikeas kundservice och frågade.

ikea-bokhylla-till

Sanningen är att de här böckerna är sorgligt utrensade av förlagen som gett ut dem, och att stå här som menlös dekor är deras alternativ till att brännas som sopor. De köps in av Ikeas serviceföretag IMS, och ställs upp på hyllorna enbart utifrån form, färg och storlek. Lite så där som människor som inte läser men som köper några fina halvfranska band på loppis för att ge lite känsla åt vardagsrummet — fast minus skinn, guldtryck och marmorerat papper då.

De här böckerna säljs inte, och byts inte ut, utan får tjäna tills de inte ser snygga ut längre. Det händer att några av dem snattas, men det är inte så vanligt. Detta är helt enkelt zombieböcker, som för en skuggtillvaro med det enda syftet att visa inredningsmedvetna människor hur bokhyllor ska användas.

Jag vet inte om det mest är sorgligt, eller om de gör en viktig samhällsservice för att upprätthålla bokhyllornas existens i den heldigitaliserade nutidsvärlden. Kanske är det en värdig uppoffring de gör, trots allt, de vandöda böckerna på möbelvaruhuset.

