"Walk not the Earth, but fly through space". En nebulosa. Bild: NASA/JPL-Caltech

”Walk not the Earth, but fly through space”. En nebulosa. Bild: NASA/JPL-Caltech

Jo, science fiction i P1.

Det är nästan lite overkligt att höra de här programmen som verkligen tar sig an science fiction på allvar. På något sätt känner jag mig lite uppspelt över att höra om de där sakerna jag brukar knåpa med i mitt lilla hörn av tillvaron, men denna gång i riksradio. De talar om den kluriga lilla kultklassikern Sagan om den stora datamaskinen, som jag läste bara för några dagar sedan (och skrev på twitter att jag ville prata om i vår egen podd – nu får jag veta att den kommer i nyutgåva!). Och gäst i alla tre programmen är Jerry Määttä, som jag för länge sen blev kontaktad av för att skaffa fram källmaterial till hans avhandlingsarbete (på den tiden satt jag nämligen och katalogiserade en jättestor fanzinesamling), och som jag haft kontakt med av och till sedan dess. En annan gäst är författaren Karin Tidbeck, vars böcker jag ofta rekommenderar och som jag alltid brukar försöka komma åt att konversera lite med när jag träffar henne på kongresser. Dessutom har de besökt Gefle Science-Fiction och deras filmfestival (Gårdagens värld idag igen stod för det samlade pressuppbådet inför deras första festival).

Alltihop är saker som ligger nära mig. Och jag älskar som vanligt när det talas om science fiction, och särskilt när det är människor som vet vad de talar om.

Ja, och så fick jag vara med på ett hörn, och det tycker jag också är roligt. Jag skulle stå för kopplingen mellan science fiction och rymden, men hade förstås tankar om annat också.

Morgonen efter att det första programmet hade sänts vaknade jag med en låtrad av Hawkwind i huvudet: ”Walk not the Earth, but fly through space”. Jag fick för mig att någon hade sagt detta i programmet, och kände mig förvirrad över att jag först något dygn senare hade plockat referensen. Men det var kanske så att jag drömde på natten, att jag fick vara med i en ny omgång av program från Kulturradion och prata om rymdvisioner.

Lyssna du med! Följ länkarna här:

Del 1, mycket om Star Wars men också om rymden och Aniara och sf i Sverige. Här var jag med.

Del 2, om utopier, med bland andra Karin Tidbeck.

Del 3, om dystopier, där vännerna i Gävle får höras.