Nakna hjärnor, kroppsbyten, uppladdning av personligheten till cyberrymden, kryosömn. Sånt handlade det om ikväll.

Jag blev inbjuden till Stadsbiblioteket i Gävle för att föreläsa om i princip vad jag ville som hade anknytning till ”liv, död, och evigt liv”. Kul! Jag valde att spinna loss kring detta med utgångspunkt från hur kroppen har hanterats i sf som handlar om att förlänga livet. Här är listan med de verk jag nämnde.

Urvalet är gjort utifrån vilka verk som har gjort intryck på mig eller som jag blivit väldigt nyfiken på (två av dem har jag faktiskt inte läst än). Det är inte ett optimerat urval för att vara mest representativt eller de absolut mest renodlade exemplen.

Jag grupperar dem efter vilken aspekt av ämnet jag ville diskutera utifrån respektive verk.

Hur mycket sitter identiteten i kroppen?

E.M. Forster: ”The Machine Stops”
Väldigt tidig berättelse om att leva och uppleva världen medierat genom en maskin.

James Tiptree Jr (Alice Sheldon): ”The Girl Who Was Plugged In”
Telenärvaro (teleprescense) och kontrasten mellan två kroppar som bebos av samma person.

Robert Sheckley: Mindswap
Vad händer med en person när hen passerar genom olika kroppar med olika uppsättningar av sinnen och övriga förutsättningar? Humor, men med visst djup.

Kryosömn/skendöd

Karl Schroeder: Lockstep
Att hålla ihop en interstellär civilisation med synkad nedsövning.

Warren Ellis, Darick Robertson, Rodney Ramos: Transmetropolitan-episoden ”Another Cold Morning” (tecknad serie)
Det är inte säkert att det är positivt att tinas upp i framtiden.

Att reparera kroppen och leva längre

Kim Stanley Robinson: Mars-trilogin och 2312
Hur livet ter sig för dem som lever mycket länge, kanske flera hundra år.
(I samband med de här böckerna puffade jag också för kortfilmen Wanderers, bara för att den är så bra, och också för att förklara vad 2312 är för sorts bok.)

Justina Robson: Quantum Gravity-serien
Hur personen påverkas av att ha en delvis ny kropp. Cyborg!

Kloner och extrakroppar

David Brin: Glory Season
Här kan kvinnor förutom att föda barn med hälften av genuppsättningen från en man även föda kloner av sig själva och upprätta släktlinjer som upprätthåller och renodlar sina specialiteter. Generna lever vidare.

Roger Zelazny: Lord of Light
Artificiell reinkarnation. Eller nåt.

Tanith Lee: Bit inte solen (Don’t Bite the Sun) och Safirvin (Drinking Sapphire Wine)
Ny kropp istället för nya kläder, för att göra om sig.
Dessa böcker hade jag glömt ta med, för det var länge sedan jag läste dem, men en person i publiken påminde mig. Tack!

Medvetanden utan kropp

Madeleine L’Engle: A Wrinkle in Time
Exempel på ”brain in a jar”, att en naken hjärna kan bli kall och ond. (Annars är ett av mina favoritexempel på detta Zeppelin City av Michael Swanwick och Eileen Gunn. Finns online. Läs!)

Iain M. Banks: The Hydrogen Sonata
När hela folkslag och arter ”laddar upp sig” och ger upp den fysiska tillvaron i vårt universum.

Odödlighet kanske inte är enbart bra

Kate Wilhelm: ”April Fool’s Day Forever”
Behöver vi dödligheten för att kunna leva fullt ut?

Det var hela listan på de verk jag satte lite extra fokus på. Sedan nämndes en del verk i diskussionen, och lite i förbifarten.

