Finns det inte något vansinnigt lockande i knasiga teorier om tillvaron? Särskilt om de har att göra med en nära förestående undergång som tryggt kan sorteras undan som osannolik. Jag förstår att det kanske inte är ett helt oskyldigt nöje att fnissa åt sådana spekulationer, för ibland leder de till väldigt otrevliga följder — rent bortsett från att de gör folk oroliga i onödan.

Men jag kan inte låta bli att bli road och fascinerad i alla fall.

Jag läste nyligen Jennifer Ouelettes sågning av en tidningsskribent som menar att CERN kan orsaka jordens undergång så tidigt som idag (torsdag 24/9). Hon har naturligtvis helt rätt i sitt sunda avvisande av galenskaperna, men jag kan inte avhålla mig från att läsa originalartikeln och fundera på varifrån de här högst oväntade idéerna kommer.

Det börjar med hänvisningar till Hollywoodfilmer — eller snarare tv-serier — som på klassiskt konspirationsteoretikervis kan luskammas efter ödestecken. Datumet 24 september 2015 har tydligen planterats i ett antal av dem: Simpsons, Third Rock from the Sun, och en trailer för Heroes. Det här är ju underbart, det måste vara folk med fotografiskt minne och sinne för mönster som noterar sådana sammanträffanden. Det hade förstås varit ännu bättre om det hade sammanfallit med Tillbaka till framtiden-dagen, men det är inte förrän en knapp månad senare (21 oktober).

Den smågalne skribenten kan möjligtvis driva med alla läsare, helt enkelt, men det är knasigt nog för att vara kul. Han hänvisar också till YouTube, så jag snokade upp den första videon han hänvisar till (men min stolthet hindrar mig från att länka till den — vill du se den kan du hitta den själv).

Tydligen baseras detta på en skrift av Stephen Hawking som fler har misstolkat, i förordet till en bok som publicerades förra året av vetenskapsfestivalen Starmus.

Men det finns hänvisningar till fler guldkorn på YouTube, som till exempel ”The CERN Hadron Collider Was Built To Annihilate Humanity / Invade Earth”. Denna video är alltså humor/satir, vilket också får mig att tänka att skribenten i fråga bara driver med sina läsare — men den här tidningen i Michigan som publicerade det hela verkar ha lite konstiga idéer om redaktionellt urval.

Hur som helst: vantolka och överdriv en aning, blanda med valfria andra lustiga och kuriösa iakttagelser, och du kan också koka ihop en festlig undergångsteori! Har du riktig otur kan du få någon lokaltidning att publicera den också, precis som det här exemplet visar. Alltid roar det någon, som till exempel mig som gärna ägnar en halvtimme någon kväll åt att försöka följa de kreativa resonemangen och dess rötter på internet.