Förra året arrangerade jag Steampunkfestivalen, som var 2014 års Swecon (Sveriges nationella sf- och fantasykongress). I år tänkte jag ta det lite lugnt och inte ha en massa ansvar för saker och ting. Att ta hand om hedersgästerna, det är en rolig uppgift och kräver inte att jag uppoffrar jättemycket fritid. Men just nu, när det drar ihop sig till kongress om mindre än en vecka, börjar jag känna att det är ganska mycket jag tagit på mig att göra under själva evenemanget.

Det börjar redan på torsdag, då vi har en panel och signeringar med på SF-Bokhandeln i Stockholm (från 17, om någon undrar). Alla hedersgästerna är med: Madeline Ashby, Ben Aaronovitch, Kristina Hård, och dessutom som bonus David Nickle.

Själva ConFuse börjar på fredag eftermiddag, med program från 18. Själv ska jag delta i fem programpunkter, vilket just nu känns väldigt mycket — men väl på plats hoppas jag verkligen hinna vara social också. Det kommer så många människor jag vill träffa! Här är i alla fall en lista på mina punkter.

Fredag 20:00, intervju med Madeline Ashby

Det blir andra gången jag gör en hedersgästintervju på scen. Jag är dessutom bra förberedd och påläst, kanske bättre än förra gången. Det blir nog roligt, och Madeline Ashby är cool.

Lördag 17:00, panel: Conventions today and tomorrow

Här ska jag väl säga lite om mina blandade tankar om vad jag vill att sf-kongresser ska vara, och vad jag ser som möjligheter och problem. Det sitter andra smarta människor i panelen, så jag behöver inte komma med så väldigt mycket själv. Det kan nog bli intressant, i alla fall.

Lördag 20:00, panel: Var framtiden bättre för? En diskussion om retrofuturism

Jag är moderator här, så jag ska ställa frågorna snarare än svara på dem. Om jag bara kan komma ihåg det, så kommer det att gå bra. Det är både bra och dåligt att det är ett ämne jag själv investerat en hel del tankar i.

Söndag 12.00, workshop: Skriv en briljant kongressrapport

Den här punkten är jag lite mer nervös för. Jag har inte hållit någon skrivarverkstad förut. Hoppas att det kommer någon. Och att jag lyckas förmedla det jag tänkt. Och att de efter detta skriver briljanta texter!

Söndag 16.00, föredrag: Atomkärnan på gott och ont

Det här är alltså mitt föredrag om hur kärntekniken har satt sitt avtryck i kulturen. Lite fysik slinker väl med, men mest ska det handla om sådant som mutanter, Kinasyndromet, när Dagobert klöv atomen, och så vidare. Det är i stort sett en repris från Archipelacon, men jag räknar med att det är helt andra personer i publiken.

Jag har lite att förbereda, alltså. Praktiskt att ha semester nu. Fast semester från ett jobb utesluter ju inte jobb med annat, och jag ska göra två intervjuer för Populär Astronomi inom den närmaste framtiden också. Tråkigt har jag sällan.