Logo: piratsvan

Archipelacon närmar sig med stormsteg. 800 fantastiska fantaster samlas på Åland för att vältra oss i fantastik och mer eller mindre relaterade saker i fyra dagar. Jag blev lite förvånad över att bara 144 av medlemmarna kommer från Sverige. (Fans i Finland är förstås mycket coolare än fansen här, vilket de i min bok har bevisat genom att driva ett bud på att få göra världskongress.)

Hur som helst, jag har fått mitt schema för Archipelacon. På fredagen ska jag vara med i tre programpunkter. Först ska jag presentera svensk fandom, tillsammas med Patrik Centervall. Det blir nog ganska improviserat och informellt. Framåt kvällen ska jag vara vara en av fyra som ska ge en liten introduktion till att läsa fantastik, och inte minst komma med boktips, på Mariehamns bibliotek. Ännu lite senare, vid 20, ska jag och några till vara i en panel med titeln ”Mad scientists” där vi ska spekulera om vilda vetenskapsidéer som kan bli verklighet, eller som håller på att bli det.

Vid tre på lördag eftermiddag kommer mitt stora framträdande, det är nämligen då jag ska hålla min föreläsning. Som inte är ett ”föredrag om kärnkraft”, oavsett vad ryktet säger. Titeln är ”The atomic nucleus of good and evil”, och ska handlar om kärnteknikens avtryck i populärkulturen. Jag hoppas att det blir åtminstone hälften så bra som jag hoppas och vill, det var länge sedan jag föreläste på det här viset. Om inte annat kan jag garantera att det är kul att göra förberedelserna. Det här är hur som helst den beskrivning jag författade:

”The splitting of the atom” – does the phrase make you feel anything? Nuclear technology defined the 20th century. It gave us Spiderman, Dr. Strangelove, Project Orion, The China Syndrome, Fallout, and a job for Homer Simpson. And Our Friend the Atom, of course. We have feared the Bomb, but also hoped to harness the power of the atom. Through popular culture, we have participated in the struggle between the atomic nucleus that wants to help us and its evil twin aiming to wipe out civilization in an atomic winter. Is the battle over?

Den här sommaren blir bra när det gäller sf-kongresser, för i augusti ges nästa chans att träffa fantastikfans och att se mig på en scen. Till ConFuse får jag återigen damma av min brutna engelska, denna gång för att intervjua vår supercoola hedersgäst Madeline Ashby. Vi ses där, hoppas jag!

ConFuse logotyp.