Bild av mig, från Svinryggen.

Bild av mig, från Svinryggen.

Jordskott fängslar mig. Jag har ingen vana att titta på tv, och tv-serier är verkligen inte något jag brukar ta mig för att se, men när jag läste om Jordskott i tidningen bestämde jag mig för att kolla in den på SVT Play. Jag ligger inte ens jättemycket efter, jag har sett fem avsnitt av de nio som har gått.

Det finns en väldigt stark skräckkänsla i den här serien, vilket inte riktigt är det som attraherar mig normalt sett. Men det är inte något som skrämmer bort mig heller, även om jag som förälder har blivit väldigt mottaglig för allt sådant som involverar barn — det blir liksom extra läskigt. Den här serien innehåller hur som helst saker som genast fångar mig, märker jag: miljöer och natur som jag genast känner mig hemma i och vill se mer av. Bergslagen! Granskog och flyttblock och vattenfyllda gruvhål! Dessutom finns hela mysteriet, med det okända som döljer sig ute i naturen, och vad det egentligen har för relation med människorna. Sådant gillar jag.

Tempot är långsamt, säger folk, men det är inget jag stör mig på. Det är spännande hela tiden.

Och så är det vackert.

Stadsscenerna är filmade i Sala, fick jag veta. Järnvägsstationen är tydligen från Karbenning, och herrgården finns någonstans i Uppland. Naturen säger Bergslagen, eller i alla fall Svealand, men en del av landskapsvyerna är från Jämtland. Jag tog det på det där berget i bakgrunden, som jag genast tyckte var så vackert och snart ganska bekant. Jo, mycket riktigt, den här bilden fick mig att ge till ett litet tjut och pausa för att ta en skärmdump:

jordskott-hammarn-beskuren

Det är från Ragunda, och bebyggelsen här är ju Hammarstrand. Det är Indalsälven, och kraftverket där i mitten. Den här vyn kan ses inte alls långt från där jag bodde från att jag var fyra och ett halvt tills strax innan jag började i fjärde klass. Här är bildbevis från när vi var på återbesök i trakten, jag och dottern framför Ragunda kyrka och samma berg som ovan:

dsc00565

Men i Bergslagen har jag också vistats mycket. Med min farfar såg jag en hel del av Ekomuseum i Bergslagen, och i Norberg med omnejd har jag varit nästan varje sommar. Här kommer några bilder från Svinryggen — ger de inte Jordskottsvibbar så säg!

IMAG0311

IMAG0315IMAG0314

Tillägg: jag vet att jag inte är någon vidare fotograf, men de här bilderna ger i alla fall en uppfattning om hur det ser ut :)

