deepsecret Häromdagen var jag sådär urtrött som jag bara kan känna mig när jag är ledig och hinner känna efter. Jag satt i en soffa och orkade inte resa mig, så jag sträckte mig efter den närmaste boken — vilket råkade vara Deep Secret av Dianna Wynne Jones, som jag just hade lånat av en kompis. Jag somnade faktiskt över boken, men först efter att jag läst ett par kapitel.

Anledningen att jag lånade den var faktiskt att jag hört att den delvis utspelade sig på en science fiction-kongress, och det visar sig att det är en påskkongress — det passade ju extra bra att läsa precis nu. Samtidigt ser jag tweets i mitt flöde från folk som är på årets Eastercon, Dysprosium i London. Eastercon är Storbritanniens motsvarighet till Swecon i Sverige, och en påskkongress var också den första sf-kongress jag var på utomlands (i Liverpool 1999).

Boken handlar om en magid, som sköter magiska förehavanden i olika världar. Han ska utse en ny magid, eftersom hans egen lärare har dött och de behöver vara ett konstant antal, och det är medan han försöker hitta de kända kandidaterna som han hamnar på den här kongressen. Det hela verkar mycket kuriöst.

A book-lovers convention, Mr Alfred Douglas told me. Science fiction and fantasy — or he believed the term might be speculative fiction. That kind of area, sir, anyway.

Men framstegsrapporten är riktigt underlig:

‘”Hobbits will be mustering with Gandalf as usual in the Ops Room,”‘ I read out to him. ‘”Esoterica with the Master Mage is in a dimension yet to be fixed … Filking will be in the Home Universe this year … Writer’s Circle is rounding nicely in the hands of Wendy the Willow but thereare rumours of another, Watch this space … Bumpkin has agreed to handle Games and Games Workshop /…/” Stan, who are these people?’

Det låter lite mer lustifierande än jag är van vid, men jag kan tänka mig att detta är det intryck en ny person kan få av sf-fandom. Undrar hur mycket satir det här kommer att vara? Det blir säkert ett skojigt läs, hur som helst.