threebody

För ganska länge sedan fick jag infallet att försöka para ihop tesorter och böcker, sådär som folk gör med vin och maträtter. Det hela kom av sig litegrann, men nu insåg jag plötsligt att teet jag drack rimmade väldigt bra med boken jag läste.

Gan lu är en specialblandning från Bönor och Blad som tidigare hette Tehörnan. Det är en butik som funnits länge, och häromdagen fick jag veta att gan lu uppfanns redan 1975. Det innehåller gunpowder och lapsang souchong, det är inte så svårt att lista ut, men det lär vara fler sorters te i kompositionen. Alla är kinesiska, men receptet är lite hemligt så jag fick inte reda på mer. Det är ganska kraftigt och har stark färg, och är en sådan sort som jag kan dricka väldiga mängder av.

Boken är The Three Body Problem av Liu Cixin, det stora science fiction-fenomenet i Kina. Jag började läsa den för någon vecka sedan och blev väldigt förtjust, särskilt i en av personerna. Sedan kom jag av mig lite, men har plockat upp boken igen. Det finns väldigt tydliga influenser från Asimov och Clarke, men det känns nytt och uppdaterat. Och väldigt kinesiskt, vilket också är ett plus. Vi får väl se vad jag tycker när jag har läst ut den. Det finns ett storslaget värdlsomvälvande anslag, som kan bli jättebra — tänk Peter Nilsson. Men jag gillar de mer lågmälda och vardagsnära bitarna också, så jag hoppas att den inte svävar ut alltför mycket i sense of wonder-territoriet.