Är det vanligt att vakna mitt i natten och plötsligt få massor av intressanta idéer? Jag tycker att det här fenomenet är oerhört irriterande. Ibland säger folk att det är bra att ha papper och penna vid sängen, skriva upp alla saker och lägga dem åt sidan till morgonen. För mig brukar det inte kännas relevant, för grejen är inte huruvidag jag ska komma ihåg det eller inte — utan snarare att saker som känns intressanta gör mig entusiastisk, och så leder det till nya tankar som får mig ännu mer igång, och sen är det väldigt svårt att somna.

Häromnatten roade jag mig med att ändå gå upp och lista vad jag råkade ha i huvudet. Listan följer här, helt osorterad.

Puffa för poddar — det vore kul att sammanställa vad jag lyssnat på på sistone. Det kan vara intressant både för dem som letar efter nya grejer, och för dem som gör bra saker men kanske inte har tokmånga lyssnare. Fast jag har i och för sig inte lyssnat på så mycket, tanken grundar sig mest på att jag återupptäckte Livskunskapspodden som verkar ha gjort en massa intressanta avsnitt sen senast jag lyssnade. Det var tydligen ett år sen! Ja, och så tyckte jag extra mycket om avsnitt 28 av Fantastisk podd — ”There is no spoon”, om logik och konsekvens i berättelser. Men det räcker inte för en lista riktigt.

Poddlyssnarträff var en annan idé. Egentligen tänkte jag mest på att det vore kul att träffa några av alla de personer som syns i Obiter Dictums kommentarsfält. Varför inte bjuda in dem till någon sorts fest, helt informellt och oauktoriserat? Fast det skulle förstås bli väldigt mycket jobb. Kanske en knytispicknick, och utgång på kvällen för dem som orkar och ids. Typ. Eller också inte. Men det kändes som en rolig tanke.

Jag borde blogga om begreppet relativistisk massa. Om inte annat för att komma ihåg alla argumenten för och mot att använda det uttrycket över huvud taget. Samt repetera lite om relativitetsteori.

Kvarkar och den starka växelverkan också. Det där med relativistisk massa kom jag på som en följd av ett samtal om kvarkar med en man som inte verkade veta så mycket om dem, vilket påminde mig om att det var länge sedan jag läste på om någonting kring hadroner och stark växelverkan och så. Hur var det där med asymptotisk frihet egentligen, vilka var de viktiga experimenten? Dessutom hittade jag den här artikeln av Gerard ‘t Hooft som jag skulle vilja titta lite närmare på. Om jag inte tänker blogga om det kommer det nog aldrig att bli av.

Hemkokta teorier om universum, både crackpots och rena missförstånd, är annars ett trevligt ämne som jag jättegärna skulle ta upp i vår egen podd. Jag har några färska funderingar om sådant, som våre kul att göra något med. Vi har för övrigt ett nytt avsnitt nästan klart sedan frustrerande länge, men Ante blev jättehes så det fastnade mitt i.

Ja, så kan det vara. Jag har massor av lust att göra massor av saker. Men när idéerna tränger sig på mitt i natten sover jag för lite, och sen orkar jag verkligen inte förverkliga särskilt mycket. Frustrerande och opraktiskt.