nature-futuresEn av mina egenheter är att jag på sätt och vis betraktar alla som tycker om science fiction som mina potentiella vänner.

Det gick upp för mig under hösten att jag jobbar (deltid) på en väldigt stor arbetsplats och att där måste finnas många som är intresserade av sf och att prata om sf-idéer. Under november och december testade jag helt enkelt att bjuda in folk till att prata science fiction över lunch varje fredag, i ett stort lunchrum där det nästan aldrig är fullsatt. Det har kommit minst en person varje gång, någon gång så många som sju.

Första gången skickade jag ut ett meddelande till alla på hela bygget. De som svarade och var intresserade får inbjudan varje vecka, och resten slipper att bli spammade av mig.

Formen är hemskt enkel. På torsdagen skickar jag ut ett mejl, med en länk till veckans Nature Futures-novell. På fredagen går till lunchrummet lite i förväg och paxar ett bord genom att lägga en hög med böcker på det. Folk dyker upp med sina matlådor, och mellan 12:15 och 13:00 pratar vi om novellen och om allt möjligt annat som dyker upp. Senast spårade det in på förutsättningarna för liv på andra himlakroppar i vårt solsystem, och även lite om vad artificiell intelligens egentligen är och kan bli. Ett par gånger har vi testat att göra boktipsrundor, då alla som vill får rekommendera något de tycker är bra.

Det är jättetrevligt, och kräver verkligen minimalt med förberedelser. Futures-novellerna är så korta — en sida — att alla kan hinna läsa en sådan på kafferasten på förmiddagen om inte förr. Samtalen kan spåra in på allt möjligt spännande och kul, och det är intressant att det ibland också kan förekomma helt olika tolkningar av en och samma berättelse.

Jag kan verkligen rekommendera det här, om du tror att det kan funka där du jobbar.