En dag på jobbet. Folk är försenade till ett möte, och jag har inte värmt upp min utåtriktade sida utan är långt borta i tankarna. Jag står där ensam och väntar, och när en person till dyker upp svarar jag enstavigt på det artiga småpratet. Småprat är inte min bästa gren, särskilt inte med människor jag inte känner. I ett sånt läge kan jag av någon anledning bli lite misstänksam när jag blir ihopkopplad med mitt sf-intresse.

Den här mannen frågar alltså: ”Är det du som är intresserad av science fiction.”

Jo, det kan jag ju inte neka till.

Och så visar det sig att hans favoritförfattare är Jack Vance, och han undrar om jag var inblandad i arbetet med Vance Integral Edition, projektet där författarens hela produktion restaurerades och gavs ut i en nyutgåva. Det var många frivilliga i det arbetet, och jag känner ett par — men jag var inte med själv. intresserad har jag faktiskt inte varit av Jack Vance. Han verkar vara en författare som har en del hemskt hängivna läsare.

Jag har åtminstone läst tillräckligt för att ha lagt märke till hur intresserad Vance verkade vara av att använda ovanliga och intressanta ord. I någon bok jag läste tyckte jag att det verkade som om han plötsligt kunde upptäcka ett ord och använda det flera gånger inom loppet av några dussin sidor, för att sedan inte ha med det alls någon mer gång. Kanske var det bara så det kändes för mig, men att han hade en förkärlek för ord är i alla fall välbekant.

Den här mannen som nu började prata med mig berättade en lustig anekdot, nämligen om ordet nuncupatory, som han lärt sig i Vances böcker. När han sedan försökte använda ordet i en ansökan om forskningsmedel förklarade hans medarbetare att det ordet måste han ta bort det ordet, för det är inte ett riktigt engelskt ord! I alla fall inte i den betydelsen han använder det.

Jag kollade upp det där och hittade en insatt diskussion av ordet nuncupatory, och hur det lämpligen ska tolkas. ”The question is nuncupatory” betyder tydligen att frågan är nonsens, slöseri med tid, överflödigt struntprat.

För den som är riktigt intresserad av Vances ordförråd går det tydligen att registrera sig och söka i en databas online, som täcker in hela Vance Integral Edition. Fantastiskt!