Internet och bilder är en explosiv kombination. Bilder är en av de saker som gör internet roligt. Samtidigt kopierar folk roliga och snygga bilder till höger och vänster och återpublicerar dem — för humoristisk effekt, eller för att få uppmärksamhet, eller för att dela med sig av något de tycker är häftigt. Oavsett anledning blir det ofta som viskleken: ursprunget tappas bort och tolkningarna muterar.

Jag har också råkat sprida bilder som inte är mina utan att länka till ursprunget, och jag har också trillat dit på att tro att en bild är något som den inte är. Det var kul när det snöade i Egypten, och folk skickade omkring bilder på sfinxen i snö — men just den bilden var tagen i Japan. Detta är bara ett exempel, som jag råkade komma ihåg.

Jag påstår alltså inte att jag är perfekt i det här avseendet. Men det gör mig frustrerad, eftersom jag ju faktiskt har både forskarutbildning och journalistutbildning, och borde vara lite av en expert på källkritik. Hur ofta lurar då inte folk på internet både sig själva och varandra genom att dela bilder utan att kolla varifrån de kommer och vad de egentligen föreställer (och hur manipulerade de är)?

Nu kanske du som läser detta har full koll, men om du inte har det ska jag ge några tips. När du ser en bild, kolla om det finns en länk till någon sorts källa. Om det finns, är det den ursprungliga källan, och vad säger den i så fall om bilden? Om det inte finns någon länk, eller om länken bara går till någon annan som också skickar omkring en bild utan att ha tagit den själv, då får du ta till en bildsökning.

Det verkar som om inte alla har gjort detta, så jag ska berätta hur man gör. Det finns tydligen nån plugin för bildsökning, men om du ska göra det direkt från google så går du till ”images”, bildsökningen. Där finns en liten kamerasymbol, som på bilden här:

Det är den här symbolen du ska klicka på för att ange en bild och söka efter likadana eller liknande bilder.

Det är den här symbolen du ska klicka på för att ange en bild och söka efter likadana eller liknande bilder.

Du kan klistra in en länk till en bild (om du ser en bild på en webbplats måste du först högerklicka och välja ”view image” eller ”visa bild” eller vad din webbläsare nu kallar det), eller ladda upp en bild.

Överkursen handlar sen om att bedöma vad folk säger om sina egna bilder. Vad var syftet med bilden från början? Det finns ju också sådant som konst — och humor — som ofta inte behandlar sanningen bokstavligt. När en attributmakare visar en bild på något (säg, en vampyrjägarutrustning, för att ta ett exempel ur luften :) ) och säger att det är från 1800-talet är det inte riktigt samma sak som om en museiintendent säger att ett föremål är från 1800-talet. Det är värt att komma ihåg.

Min poäng här är att folk — nästan alla — är ganska naiva när det gäller bilder, och benägna att tro på vad de ser. Och därför är det nyttigt att öva sig i att fundera på varifrån bilder kommer och om de är vad de (eller den som sprider dem) säger att de är. Det är väldigt lätt att luras! Min tumregel är att alltid länka till källan, så att det går att se varifrån bilden kommer. (Och sen kan det vara värt att veta att det strikt taget är brott mot upphovsrätten att använda andras bilder utan deras tillåtelse. Även om du inte bryr dig så noga om det så tycker jag att det är hyggligt att åtminstone ge cred till den som skapat en bild.)

