Igår höll Upsalafandom ännu ett av de månatliga pubmötena, ett vattenhål i vardagen för att träffa likasinnade och tala om gemensamma intressen. En av de saker som tangerades i de härligt spretiga samtalen var att det faktiskt finns nybörjare som har lättare att ta till sig textbaserade gränssnitt än grafiska dito. På vägen hem tänkte jag lite på Neal Stephensons essä ”In the Beginning was the Command Line” som jag inte har så väldigt tydliga minnen av längre — länge sedan jag läste den. Jag kollade på Wikipedia, och läser om hur diskussionen har förts vidare efter att han skrev det där under 1999. Jag blir sugen på att läsa lite av det där, men får se om jag kommer mig för med det någon gång.

Men det får mig att associera vidare till andra saker Neal Stephenson har skrivit som har startat vidare konversationer. Närmare bestämt essän ”Innovation starvation”, där han bland annat talar om en funktion som science fiction skulle kunna ha för att aktivt verka för att styra utvecklingen i nya riktningar:

The Hieroglyph Theory. Good SF supplies a plausible, fully thought-out picture of an alternate reality in which some sort of compelling innovation has taken place. A good SF universe has a coherence and internal logic that makes sense to scientists and engineers. Examples include Isaac Asimov’s robots, Robert Heinlein’s rocket ships, and William Gibson’s cyberspace. As Jim Karkanias of Microsoft Research puts it, such icons serve as hieroglyphs—simple, recognizable symbols on whose significance everyone agrees.

Jag är inte säker på att jag är helt övertygad om tolkningen av världens tillstånd, men jag är charmad av idén att använda science fiction för att försöka forma framtiden. Jag har nog nämnt det någon gång förut, Karl Schroeder skrev om liknande tankar för några år sedan. Berättelser spelar stor roll i mänskligt liv, och jag tror absolut att det ligger något i det här.

Där kommer Hieroglyph-projektet in i bilden. Det är alltså Arizona State University’s Center for Science and the Imagination som administrerar ett projekt för att inspirera nya projekt och visioner. Det finns en antologi, som jag precis har börjat läsa (men bara har tagit mig igenom de tre förorden än så länge…) och som verkar väldigt intressant. Kolla på författarlistan bara! Jag tycker också att EVOKE ser coolt ut — ett MMOG som är till för att ge verktyg för att förändra världen och inspirera förändring och utveckling, särskilt i utvecklingsländer.

Det här känns som en sån sak som jag vill hålla lite koll på. Jag tror inte att just Hieroglyph ensamt kan revolutionera samhället, men jag gillar attityden.

