Ibland låter det på samtalet om böcker att det här med dystopier för unga är en ny sak. Men det är det ju verkligen inte.

Jag råkade nyligen plocka upp Felicias resa av Cannie Möller, från mitten på 90-talet. (Den är en fortsättning på Felicias ö, som jag dock inte har läst.) Här finns ödelagda länder, förlorad kunskap om världen utanför, totalitära regeringar som kontrollerar folk med hjälp av sitt monopol på högteknologi, och även motivet med övervakning. Det finns också ett liknande triangeldrama som i Hungerspelen, men jag tycker nog att lösningen på just det problemet är lite bättre i Felicias resa.

När jag gick i skolan läste jag flera dystopier som gjorde intryck på mig, och ett par av dem var skrivna för unga. En av dem var Datorernas död av George Johansson (den ingick i serien Universums öde). Förhoppningsvis återkommer jag om den — jag har tänkt läsa om den snart.

En annan jag har vissa minnen av kan jag inte hitta någon information om just nu, troligtvis för att den inte alls hette Levnadsbana fem som den gör i mitt minne. [Tillägg: den heter alltså Framtidsbana fem och är skriven av Robert Westall. Tack för hjälpen!] Den handlar i alla fall om jag minns rätt om en framtid där folk hamnar i olika noggrannt avgränsade levnadsbanor där resten av deras deras liv är utstakade — lite som i Divergent. Världen styrs också i denna bok med hjälp av en central dator, men omkullkastandet av den ordningen går till på ett helt annat sätt än i Datorernas död.

(Om någon läsare kan hjälpa mig att identifiera och kanske hitta den senare boken vore det jätteskoj!)