Jag är inte så alldeles förtjust i ordet ”nörd”, eftersom det betyder så olika saker beroende på sammanhang. Ett förslag på definition av en nörd kunde ändå vara en person som någon gång känt sig ensam om att vara passionerad av sitt intresse.

Den som känner igen sig i den beskrivningen kan nog identifiera sig med huvudpersonen i novellen ”Impossible Dreams” av Tim Pratt — i det här fallet är det en filmfantasten som tillbringar mycket av sin tid ensam eftersom ingen riktigt förstår sig på hans djupa intresse.

Nog för att jag kan känna igen mig i det jag också (även om sf-fandom sen väldigt länge är min garanti för att aldrig vara helt ensam i det intresse jag identiferar mig starkast med), men jag blir ändå inte helt nöjd med den här berättelsen. Kanske är det för att den är lite för söt, har ett lite för enkelt och lyckligt slut, och i största allmänhet är en alltför perfekt. Det blir som att få en orientering i filmversionen av Luciens bibliotek, och sen möjligheten att finna gemenskap kring sin passion. Det är precis som en dagdröm av huvudpersonen, och det är något med det hela som inte känns riktigt pålitligt och trovärdigt.

Söt och trevlig, men i slutänden bara fluff. Det är nog där min åsikt om novellen landar efter att ha låtit den sjunka in ett par dagar.

Om du vill avgöra själv finns den att läsa lite varstans — här på Wireds webbplats till exempel. Och föredrar du att lyssna på den har Escape Pod gjort en episod med den.

Den har filmats också! En israelisk kortfilm, med engelsk text. Jag tycker inte riktigt att den får med filmnörderiet riktigt, men annars har den en trevlig känsla. Den lutar sig mot det mystiska och märkliga i skeendet.

