Michael Swanwick var verkligen i ropet kring sekelskiftet. 2002 fick han återigen en Hugo, för novellen ”The Dog Said Bow-Wow” (fint att många sentida vinnare finns att läsa online).

Den här färgstarka lilla berättelsen ser ut som ett serieäventyr för min inre syn. Jag tror att det mycket är hunden som gör det — i novellen förekommer en modifierad varelse som är en kombination av hund och människa, och det ger omedelbara associationer till Ola Skogäng och så vidare, liksom till rollspelet Mutant förstås.

Det hela äger rum i en balkaniserad värld som tagit form efter att artificiella intelligenser på internet har hotat att ta över världen men slagits tillbaka genom att alla viktiga servrar har satts ur spel. Högteknologin vilar på biologin, och skyr datorer och telekommunikation. Men själva berättelsen handlar om en storsvindel, diamanter och diplomater.

Kort, kul, läsvärt.

*

Det här projektet att läsa alla Hugo-vinnande noveller kom visst av sig lite under sommaren. Nu är jag igång igen, och jag ska väl vara framme i nutid om ett par månader om jag klämmer en i veckan.