Förra helgen, på Steampunkfestivalen som även var Swecon, hade vi ett litet panelsamtal om poddande. Det var jag, Anders Björkelid från Fantastisk podd och Jonny Berg från Swedish zomcast, och så Maria Nygård som moderator. Jag är rädd att jag lät extremt pretentiös när jag pratade om efterarbete och att få saker att låta bra. Sanningen är ju att vår podd är gjord under väldigt primitiva förhållanden, och därför behöver en massa efterarbete för att alls gå att lyssna på (nån gång ska jag skaffa ordentliga mikrofoner). Dessutom spelar vi in ett litet stycke i taget, så de måste ändå klippas ihop med varandra på något sätt så att de passar ihop. Det är först i tredje hand de roliga sakerna kommer in — ljudeffekter och sånt.

Sen tycker jag förstås, som jag också sade i det där panelsamtalet, att det är en bra sak att inte låta brist på kunskap eller utrustning vara ett hinder. Det är helt okej att bara sätta igång och göra. Det behöver inte vara så putsat i början. Jag gillar metoden att lära sig genom att bara göra halvdåliga och dåliga saker några gånger ända tills det börjar bli bättre.

Ett tips som jag dock glömde ge handlar om det här att spela in podd via Skype — något som är väldigt vanligt men fungerar lite si och så enligt folks blandade erfarenheter. Jag har också testat det, och för att handskas med brus och ojämn ljudnivå och annat använde jag möjligheten att spela in mig och min samtalsparter på olika kanaler. Det blir som ett stereospår med mig på ena sidan och den jag pratar med på den andra. Om jag delar upp det på två mono-spår går det att till exempel klippa bort den ena rösten när vi råkar prata i munnen på varandra, eller reglera volymen på dem oberoende av varandra. (Jag tror tyvärr bara att Skype tillåter en att hantera mer än två kanaler, så om många är inkopplade på samtalet kanske inte det fungerar lika bra.)

Jag använde detta för att klippa bort en del irriterande brus, bland annat, för att det skulle gå bättre att höra rösterna. Sen sparade jag ner det hela som stereo, så att båda monospåren delas lika på båda stereokanalerna — det är lite behagligare än att få en röst i ena örat och den andra i andra örat.

Nån gång ska jag lära mig lite om ljudteknik. Och skaffa bättre grejer. Och då ni, då blir det riktigt bra! (Men det kommer att komma poddavsnitt från Ante och mig innan dess, flera stycken säkert. Nästa avsnitt kommer inom ett par dagar eller så. Det ska bara … putsas lite. Och förses med lite extra ljudklipp och så.)