När jag började jobba med radio var det som om en ny värld öppnades — jag började intressera mig för hur saker låter. Ljud är intressanta, det gäller bara att börja lägga märke till dem.

Hörseln är dessutom ett oerhört fascinerande sinne, som ofta underskattas.

I ett avsnitt av Science Weekly från The Guardian hörde jag om boken Sonic Wonderland. Det var väldigt intressant att höra hans resonemang kring buller och hur det påverkar oss, och om frånvaron av akustik i arkitektutbildningar, men också om intressanta ljudfenomen som han har utforskat, och om platser som har speciella ljudegenskaper. Och den där boken vill jag läsa! Här är bokens webbplats.

Ljudturism, vilken häftig tanke! Litegrann har jag hört talas om det förut (ekodalar, att viska i galleriet i St Paul’s Cathedral), men inte så här uttänkt.

När jag var i Grekland hörde jag en guide förklara att amfiteatrar förstärker rösten hos talaren som står på rätt plats i mitten. Men i själva verket är det ju bara talaren själv som hör rösten bättre i just den punkten, för det är där rösten reflekteras tillbaka till talarens egna öron från alla håll. En bättre konstruktion för lyssnarnas skull är en del äldre kyrkor, där koret är nästan som en parabol. Står du på rätt plats där, i brännpunkten, kommer ljudet från din röst att projiceras parallellt ut mot församlingen — nåja, ungefär i alla fall. (Jag borde väl ha haft en illustration här. Kolla Wikipedia och klura lite, om det här inte är uppenbart för dig. Fråga annars, så kanske jag kan förtydliga.)

En annan sak jag lyssnat på nu är Vetenskapsradion Forum om musik som kan göra en till en bättre bilförare. Väldigt intressanta resonemang om hur vi påverkas av ljud i omgivningen, och av musik. Förmodligen har de flesta av oss en instinktiv känsla för det här, för vi ”självmedicinerar”, så att säga, med den musik som funkar bra i vissa sammanhang. Men det går helt klart att göra mycket mer med detta. Jag blev fascinerad av det där med att spela musik med naturljud i bilen vid landsvägskörning för att bli mer uppmärksam på omgivningen. Det är typiskt såna konstiga hacks som kan funka för att få hjärnan att göra rätt grej.