1992 var Hugovinnaren i novellkategorin en novell som jag nu känner igen som en av mina gamla favoriter. En rolig sak med det här projektet att läsa Hugovinnarnoveller är att några av dem känns som gamla vänner, andra är helt okända.

Den novell jag läste förra veckan, ”Bears Discover Fire”, kändes litterär och lite mystiskt. Den här novellen, ”A Walk in the Sun”, är istället en rätt rakt berättad äventyrshistoria. Det handlar om Patricia som kraschlandar på månen som enda överlevande från en havererad expedition. Hon har mat, men för att klara energiförsörjningen för de livsuppehållande systemen i sin rymddräkt måste hon hålla sina solpaneler i ljuset tills räddningsexpeditionen kommer. Det blir en hård och påfrestande månad. Patricia måste samtidigt konfrontera ett spöke ur sitt eget förflutna.

Jag läste den här berättelsen första gången i Nova Science Fiction (tidskriften, saknad!). Det var några år sedan, och nu när jag läser om den tror jag att den i mitt minne har blandats med diverse av Kim Stanley Robinsons skildringar av långa vandringar på Mars och Merkurius. Det är kanske därför den känns rätt kort och lite blek jämfört med mina förväntningar. Men det är fortfarande en riktigt bra berättelse. Jag kommer säkert att läsa om den igen.

