Den här veckan är jag i Karlshamn och undervisar på Blekinge Tekniska Högskola om steampunk. (Det är för en projektkurs inom utbildningen i digitala spel, som har olika tema varje år. Kanske berättar mer om det senare) De här texterna har jag gett studenterna att läsa. Det var ett svårt urval att göra, men jag har utgått dels från att texterna ska vara ganska lätt tillgängliga, dels för att de ger bra ifallsvinklar för diskussion. Och så från vad jag själv gillar.

Framför allt känns det som ett ganska tanigt urval, med tanke på vilken bredd steampunk har som kulturströmning, eller vad man nu vill kalla det. (Säg inte genre! Ju mer jag tänker på det desto mer säker blir jag på att ordet genre inte är rätt term.) Men jag måste ju börja någonstans, och så här blev det.

Om och kring steampunk

Exempel som är steampunk

Och sen kom jag på precis nu att ”The Clockwork Soldier” av Ken Liu hade varit en perfekt novell att presentera och diskutera när det gäller steampunk och digitala spel! Lite meta, sådär.