Känner nästan för att låta bli eftersom alla andra bokbloggare gör det, men eftersom jag ändå summerar vad jag läst under året kan jag ju lika bra lägga ut det här också.

Som vanligt räknar jag lite konstigt, för högläsningsböcker är inte med i min ordinarie lista. Jag tar med dem också här, ändå, för fullständighets skull. (Bilderböcker och serietidningar räknar jag inte alls. Seriealbum är på en helt annan lista, och den är inte komplett. En riktig röra detta!)

Så här blev det i år (grov och ibland tveksam genreindelning, men dock):

sf: 16
fantasy: 14
fakta: 10
övrigt: 4
(högläsning: 11 med barnen, 1 med maken)

31 böcker var skrivna av män, 11 av kvinnor, en av en kvinna och en man, och en bok av fler än två författare. Den här fördelningen bekymrar mig lite, men uppenbarligen har jag inte gjort något åt det.

32 böcker var på engelska, 12 på svenska. Jag har glömt att läsa på tyska i år! Det får bli bättring på den sidan också, framöver.