radioapparater

En väldigt lång period nu har jag knappt lyssnat på något alls, utom SF Crossing the Gulf och ett eller annat avsnitt av Radiolab och Vetandets värld. Det har nog bland annat att göra med att jag cyklar mer och promenerar mindre än till exempel när jag pluggade (senast 2011-2012), och när jag cyklar gillar jag inte att lyssna på prat. Sen har jag nog haft så mycket egna tankar i huvudet som har behövt utveckla sig när jag väl har en stund över.

Men nu när jag har börjat podda lite mer på allvar själv har jag fått lust att lyssna in mig på lite vad andra gör. Det här är några saker jag har hört på sistone.

Farfarsparadoxen har jag lyssnat på två avsnitt av, ett babbelavsnitt och så det som handlade om dystopier där Boel Bermann var med som gäst. Babbelavsnittet #19 kändes kul, de båda Andreasarna var entusiastiska över många saker, men det var lite långdraget och jag hade inte riktigt intresset uppe hela tiden. Många saker som berörs ytligt. ”Novellcirkeln” i slutet var den stora behållningen, för då började det gå på djupet lite. Dystopiavsnittet var desto bättre. Introduktion till dystopier på ganska grundläggande nivå, och med en helt annan ingång än jag haft — det var hörvärt.

Huvudnyheterna vill jag gärna lyssna på, för att det är David Nessle, och då måste det ju vara kul. Problemet med de avsnitt jag har hört är att det är lite för kul — det känns så mycket som att sitta brevid och lyssna på ett samtal att jag känner mig utanför när jag inte själv kan vara med. Det här är alltså fråga om ganska vindlande samtal vid köksbordet, mellan David Nessle och Jacob Stålhammar. Det kretsar kring olika observationer av verkligheten och populärkulturen. Just att det är så fritt och trevligt gör det på nåt konstigt sätt också lätt för mig att sluta lyssna på. Om jag inte hör ett helt avsnitt i sträck känns det inte heller angeläget att fortsätta lyssna. Det hände med #17, som var det senaste jag hade i öronen. Men jag laddar glatt ner fler avsnitt, såklart.

FAQ-Podden verkar ha intressanta teman, men har tidigare fallit offer för effekten att jag laddar hem avsnitt som jag aldrig kommer mig för att lyssna på. Nu tog jag mig för att lyssna på ett avsnitt som åtminstone inte är jättegammalt, och det råkade bli #23 som är ganska meta. Konstig ingång kanske, men det låter trevligt. Har flera avsnitt till i mp3-spelaren, får se i vilken ordning jag tar dem.

Obiter Dictum har helt undgått mig tidigare. Vet inte varför. Väldigt hörvärt. Nästan lite väl, faktiskt, för jag får känningar av prestationsångest och blir tvungen att stänga av emellanåt — ungefär som när jag försökte lyssna på Max Tegmarks sommarprat. Det är liksom så genomarbetat. Snyggt. Hur kan nån orka producera nåt sånt som hobby! Hur många timmar i veckan får det ta? Jag kommer aldrig att komma i närheten. (Kanske skulle det börja gå lättare om jag lyckades prestera mer än ett radioprogram i halvåret till att börja med. Ja ja.)

Men nu görs det i alla fall, och det ger mersmak.

Jag har inte hört så många avsnitt än, men jag måste rekommendera specialavsnittet om Blade Runner. Finns det något jag är svag för är det entusiasm. Jag älskar när människor älskar saker, och här är det ohämmad kärlek. Plus massor av trivia, vilket jag också blir väldigt glad över. Jag har inte alls sett den här filmen lika många gånger, men tillräckligt för att känna igen vad det talas om.

Och så är det ju sajens fikschön, och då blir jag glad. Verkar finnas mer sånt bland andra avsnitt, så jag lär lyssna på några fler.

Swedish Zombie har en podd också. Det här är en sån där grej som jag är medveten om men inte riktigt följer. Zombier är inte riktigt min kopp te som man säger, och det har väl att göra med att hela skräck-genren funkar dåligt på mig. Känner att jag ursäktar mig, men alla måste väl inte gilla allt. Men jag gillar som sagt när folk gillar saker, och det är ju ändå fantastik. Jag lyssnade på ett avsnitt, och det råkade bli #2. Det var riktigt bra, faktiskt. Snygg blandning: samtal kring zombiernas koppling till kristna och andra religiösa källor samt vad de har för bäring på livsåskådning, ett boktips, och lite fina överlevnadstips. Ljudkvaliteten varierar, men det är hörbart hela tiden.

Slottspod är en podd om astronomi från Slottskogsobservatoriet. Med bland annat Katja som precis som jag är medarbetare i Populär Astronomi. Det har nyss kommit ett nytt avsnitt, som är en sorts trevare för att se om de ska ta upp poddandet igen efter ett långt uppehåll. En rad roliga nyheter om astronomi, en intervju, och sen lite redogörelser för vad som syns på himlen nu och nån månad framöver.

Dessutom:

fake geek girlpod hörde jag faktiskt på när avsnitten kom tidigt i höstas, och det började arta sig bra, men nu har det inte kommit något avsnitt på länge. Jag förstår att det kan vara klurigt att få till någon rutin i poddande när de som är med bor på skilda håll, men jag hoppas att det blir mer. De har ju inte ens hunnit få rutin.

