Nu har jag kommit fram till 1980 i mitt projekt att läsa alla Hugobelönade noveller. Det här året kammade faktiskt George R. R. Martin hem segern i två kategorier: han vann med långnovellen ”Sandkings” och novellen ”The Way of Cross and Dragon”. (Min avsikt är väl att börja om från början när jag kommit igenom alla mina samlingar med The Hugo Winners, och läsa de övriga korta kategorierna också. Så ”Sandkings” kommer jag nog tillbaka till.)

Det här är en kort berättelse om en inkvisitor i en framtida kyrka (modellerad på den katolska kyrkan) som spänner över många världar. En ganska maktfullkomlig kyrka.

Berättelsen handlar om sanning och lögn, om tvivel och övertygelse, om behovet av Stora Berättelser, och om ärlighet kontra bedrägeri. Den säger förstås inte allt som går att säga om sådant, men den ställer en del intressanta frågor.

Den här är det mycket möjligt att jag kommer att vilja läsa flera gånger.