Fantastika, årets Swecon, tilldelades Mårten Svantesson Alvar Appeltoffts minnespris. Det delas ut av Alvarfonden efter en rådgörande omröstning bland svenska sf-fans, och ska gå till någon som gjort Bra Saker för sf-fandom.

Jag tycker att det är ett fint pris som ska uppmärksammas (själv fick jag det redan år 2000!) och bestämde mig därför för att göra en liten intervju med pristagaren.

2013-10-19_19-43-30

Vad tänkte du när du blev nominerad till Alvarpriset?

Inte så mycket alls egentligen. Min tankeförmåga var huvudsakligen tillägnad arrangerandet av Fantastika 2013 som då var inne i en intensiv programplaneringsfas. Eventuell överbliven fattningsförmåga gick åt till att planera en resa till Japan samt jobb.

Det lilla jag tänkte var nog: Ja, det är väl dags att bli nominerad. Undrar efter hur många nomineringar jag får den?

Hur kom du med i fandom?

Tämligen klassiskt: Jag läste igenom science fiction-hyllan på mitt lokala bibliotek (Orminge bibliotek) och där fanns även Jules Verne-magasinet. I fandomspalterna läste jag om fanzines och kongresser. Så jag skickade brev till ett par fanzineutgivare och bad om back issues. Vilka kommer jag inte på rak arm ihåg. Detta bör i vilket fall ha varit 1991. Hur som haver så fick jag nys om de kongresser som skulle hållas sommaren 1992: Confuse och Fantastika. (Det kan ha varit genom reklamblad i SFF.) Så Confuse 92 blev min första kongress. Antagligen var jag med mina 15 år den yngsta deltagaren.

Vad är det bästa med fandom, tycker du?

Friheten från ”Vad ska det vara bra för?”. För mig är nog viktigast i detta inställningen att nyfikenhet är bra och självklart i sig själv och inte behöver motiveras. Det är förvisso inte allenarådande inom fandom och heller inte unikt för fandom.

Hur många kongresser brukar du fara på varje år?

4-5 stycken. Swecon, Eurocon och Åcon är ganska spikade. Annars har det blivit lite blandat i närområdet som Finncon, Fantasticon, Aplakonen, Worldcon, Snorfcon och SmofCon.

Hur många kongresser har du varit med och arrangerat?

Fyra.

Vad ägnar du dig åt för fanac förutom kongresser?

Inte mycket. Går på pubmöten. Jag sitter i styrelsen till SFSF sedan i våras, men då Fantastika tagit min tid sedan dess har jag inte fått så mycket gjort där. Kanske till nästa år…

Jag är även lite aktiv i en grannfandom; närmare bestämt i Serifrämjandet.

Vad sysslar du med utanför fandom?

Det är lite blandat. Vissa saker gör jag mer regelbundet som att ägna mig åt ölnörderi och brädspel (ofta i kombination). Annat blir mer sällan som friluftsliv: vandring, utförsåkning, segling och skridskoåkning. Sedan jag började jobba som systemutvecklare ägnar jag inte längre så mycket fritid åt programmering, även om det fortfarande händer. Mitt musikintresse får sägas ha en ordentlig slagsida åt elektronisk musik av blandade slag. Senaste konserten jag var på var minifestivalen Bodyfest och senaste klubben Rytmiskt Oljud. Jag brukar även åka på Norbergfestival (ja, de skriver det så). Resa gör jag även det ganska ofta, även om påtagligt många resor går till SF-kongresser. Utanför den ramen föll i alla fall mitt besök i Japan för en dryg månad sedan.

Vissa intressen får väl sägas vara vilande. Av mitt mångåriga engagemang i studentvärlden kvarstår nu blott några spexbesök per år. Några scouthajker har jag inte arrangerat sedan jag började arrangera kongresser.

Jag är bördig från Skåne men är huvudsakligen uppvuxen i Nacka. Flyttade in till Stockholm i samband med mina studier och blev kvar. Nu jobbar råkar jag dock jobba i Nacka; i resebranschen.

