2013-09-15_12-58-38Idag har jag varit på museidag på Sveriges järnvägsmuseum. Wow. Temat var udda fordon. Nu har jag sett, till och med klättrat på, Vindvagnen — Wind Wagon! Det här är en så fantastisk sak — ett landgående segelskepp — som jag bara sett på bild och som jag verkligen blev alldeles glad av att få se och känna på. Faktiskt tillfällig helt förstummad.

Jag har inte känt mig så överväldigad av ett fordon sedan jag (också på järnvägsmuseet) första gången såg kopian av Novelty.

Jag var ju där i Gävle idag i första hand för att göra lite reklam för Steampunkfestivalen, men det var dessutom ett fantastiskt tillfälle att få se massor av häftiga saker. Förutom Vindvagnen såg jag massor av roliga och annorlunda saker som körde på spår och utanför spår, med ångmaskiner och med andra sorters motorer. Flera antika cyklar, varav en som en man faktiskt cyklade omkring på. Två jättehäftiga specialbyggda motorcyklar, varav den ena väldigt steampunkig och med startvev.

Dessutom fick jag hänga med massor av roliga människor, bland våra fina steampunkvänner från Gävle (och Sundsvall).

Människorna bakom Vindvagnen var ruskigt trevliga, och kunde dessutom spela och sjunga. De följde med oss och tittade på loket vi ska bygga om inför festivalen, och de sade ”ooh” och ”aah” och ”undrar om vi har vänner som skulle vilja vara med på er festival?”

Men jag måste säga en sak: järnvägsmuseet är så himla steampunk bara i sig självt. Värt minst ett besök, förmodligen flera. Men blir det bara ett, se till att det blir 27-29 juni 2014!

Micke med vevliran vid vårt steampunkbord. Jag är ingen vidare fotograf, roligare bilder på Steampunkfestivalens sida!

Micke med vevliran vid vårt steampunkbord. Jag är ingen vidare fotograf, roligare bilder på Steampunkfestivalens sida!

