M. PRETORIEN  Journaliste en l'an trois mille.

M. PRETORIEN
Journaliste en l’an trois mille.

För nån vecka sen besökte vi en av mina gamla vänner, som visade en bok hon hittat på loppis. Den var ganska sliten, men hade väldigt häftiga bilder. Det var Le Monde Tel Qu’il Sera av Émile Souvestre, från 1846. Vill du bläddra i boken själv finns den i en rad olika format här i ett online-arkiv.

Eftersom jag inte kan läsa franska särskilt bra (jag har aldrig lärt mig mer än det jag absorberat från skyltar och matförpackningar i Kanada) var det en ganska speciell upplevelse att sitta och titta på bilderna och försöka lista ut vad de föreställer. Efter att fascinerat ha bläddrat igenom boken några gånger tog jag mobilkameran och fotograferade en del av bilderna, bara för att komma ihåg dem, och för att kunna kolla upp dem senare.

Det är visuellt väldigt kul, personerna ser mest ut som karikatyrer med sina speciella attribut. Som journalisten med tidningspapperskilt och jättelika skrivdon. Samtidigt ser det lite ut som ett kul upplägg för maskerad. Men de lättklädda männen ger upphov till lite spekulationer om växthuseffekten, och hur varmt det egentligen är om tusen år.

Det är bilder som den här pittoreska stadsvyn som avslöjar att detta är en sorts dystopi.

staden

De flesta bilder föreställer människor, men det finns en del märkliga maskiner också. En ångdriven målningsmaskin som verkar åstadkomma fasadutsmyckning. Och vad är detta, till exempel? Wikipedia påstår en tidsmaskin, men jag kunde inte riktigt bekräfta det.

tidsmaskinen

Här kommer några fler bilder på personer, de som inte blev alltför suddiga. Kvinnosaken är tydligen på tapeten även om tusen år. Och det finns nån konstig sorts nykristna (?) som ser trånande ut och använder balinbjudningar istället för mattor.

Mme FACILE, Famme à la mode de l'an trois mille.

Mme FACILE, Famme à la mode de l’an trois mille.

Mlle SPARTACUS, Défendant les droits de la femme.

Mlle SPARTACUS,
Défendant les droits de la femme.

M. MARCELLUS, Néo-chrétien, en l'an trois mille.

M. MARCELLUS,
Néo-chrétien, en l’an trois mille.