Nyligen upptäckte jag att en gammal bok av Ben Bova, Test of Fire (som jag inte har läst) har kommit ut som ljudbok, och det som fick mig att stanna upp var den här beskrivningen:

North of the Arctic Circle, Laplanders in their summer furs burst into flame as their reindeer collapsed and roasted on the smoking tundra.

Jag undrar lite över de där Lappländarna i sina sommarpälsar, som brinner på tundran. Var hittade han dem? Ja, att det brinner på kalfjället är ju en del av bokens premiss — det brinner överallt. Men något i den här formuleringen med sommarpälsar får mig att undra om han över huvud taget har brytt sig om att läsa på om samer.

(Faktum är att jag är ganska okunnig om samer och samedräkt jag också, men jag är rätt säker på att de sällan springer omkring på fjället klädda i päls nuförtiden. Särskilt på sommaren.