När jag har ”ångan uppe”, som man säger med en charmig metafor, då är jag väldigt energisk. Får massor av idéer. Balanserar på gränsen till manisk — det är hemskt irriterande att vakna mitt i natten med huvudet fullt av roliga infall om saker jag skulle vilja göra.

Bästa motivationen för mig:

  • Saker jag aldrig gjort förut, men som är lagom svåra och lagom omfattande så att de ändå verkar gå att göra.
  • Tanken ”å vilken häftig grej, det här är alldeles för bra för att inte genomföra”.
  • Människor omkring mig som tänder på samma sorts idéer.

Men det finns ju sånt som kan dra ner motivationen också. Så gammal är jag att jag har lärt mig att det gäller att parera i tid, innan motiga företag får mig att må dåligt. Nu håller jag på att lägga mig till med en massa bra metoder för att handskas med större projekt utan att bränna ut mig. Och så övar jag mig på att vara observant på stress. En del stress är ganska positiv, andra sorter är riktigt, riktigt dåliga.

Värsta stressmomenten för mig:

  • Att ha bråttom. Jäkt. Mitt jobb håller på att lära mig att handskas med detta under kontrollerade omständigheter, men jäkt kombinerad med annan stress klarar jag inte så bra.
  • Känslan av att människor som inte är nära vänner, men som jag bryr mig om och behöver ta hänsyn till, är arga eller besvikna på mig. (Är jag redan stressad är det alltför lätt att börja noja över att folk kanske kommer att tycka illa om mig. Dit ska jag inte gå.)

teslaDet jag sysslar med just nu är förstås att varva upp — ännu en maskinmetafor — för Steampunkfestivalen i Gävle nästa år. 27-29 juni 2014, reservera de datumen redan nu! Mycket motivation hittills, och inte särskilt mycket stress. (Än.)

Det här ska bli en alldeles speciell händelse, en festival som täcker in alla aspekter av steampunkkulturen, och som samtidigt som en stor komponent innehåller en riktig sf-kongress med alla krusiduller. Alltihop mot en bakgrund av äkta ånglok, för det här är ett arrangemang tillsammans med järnvägsmuseet.

Som en del av förberedelserna för det har jag börjat trappa upp aktiviteten på en av mina andra bloggar, nämligen Steampunk i Sverige, och bland annat gjort ett poddprogram.

Naturligtvis tar jag det också som förevändning att köpa böcker! Några inköp på sistone: Steampunk Bible (nej, jag hade faktiskt inte den tidigare), The Life and Times of Nikola Tesla: Biography of a Genius, och Planesrunner av Ian McDonald.

Nu gäller det bara att ta mig tid att läsa också. Nu har jag börjat jobba igen, efter en kort period av arbetslöshet. Jobbet är kul, men tar ju ofrånkomligen en massa tid.

Jag slår vakt om mina läspauser. Men igår hade jag stora problem med att jag hela tiden blev distraherad av en massa idéer, som fick mig att pausa läsningen och göra minnesanteckningar eller skicka sms. Ack ja, inspirationen.