Jag är gräsänka den här helgen, och minstingen har feber. Så här sitter jag och läser internet, och vad hittar jag om inte vad som verkar vara en perfekt blandning av ett av mina intressen och ett av min käre saknade makes. Steampunk och kung fu i skön förening, i filmen Tai Chi Zero som verkar ha amerikansk biopremiär nu till veckan så vitt jag kan förstå. Vi brukar periodvis se rätt mycket kinesisk film tillsammans, här hemma.

Det finns åtminstone två olika trailers, som går att hitta på YouTube, en med bara musik (den amerikanska har bättre musik än den kinesiska) och en med en berättarröst som beskriver filmen. Jag tror att det senare är den officiella biotrailern, och den är faktiskt ganskta töntig — men den är helt okej på kinesiska, när jag inte förstår vad som sägs:

Den kommer tydligen från samma filmskapare som Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame — en film som jag inte kände till, men jag känner ju till Judge Dee. Min bortreste make har just läst en Judge Dee-bok, så jag har hört talas om den berömde domaren/detektiven på sistone.

Men filmen Tai Chi Zero hamnar nu absolut på önskelistan för oss båda, här framöver.