Det är helt sanslöst, jag har inte läst ut en bok på över en månad. Förrän idag. Det är helt förödande för boklusten, den här känslan av att det inte är någon mening med böcker för jag kommer ändå inte att hinna läsa dem. Men nu känner jag att det är kul med bokhögar i sovrummet igen.

Lustigt med psykologin kring motivation. Sen jag var doktorand har jag verkligen försökt lära mig vad som får mig att vilja göra saker, så att jag kan utnyttja det och göra det mindre svårt för mig själv. Nu är väl inte det här med att läsa skönlitteratur det allra viktigaste i mitt liv, men det är definitivt något som jag inte vill vara utan heller.

Så nu ska jag läsa några böcker på svenska. Det känns aldrig trögt att läsa på engelska, men det tar faktiskt rätt mycket längre tid.

Förra året lyssnade jag på mycket ljudböcker, men det har av någon anledning blivit mycket mindre av det sen jag började jobba med radio. Det hänger nog mest ihop med att jag promenerar mycket mindre, men också med att jag lyssnar på annat. Och att jag ibland behöver ha lite tystnad och utrymme för lösa fritt flygande tankar.

Men nu måste jag väl kunna prioritera in lite vanlig bokläsningstid i mitt liv. Den där stunden på kvällen när jag sitter kvar hos barnen medan de somnar, och läser i min egen bok. Nu när jag inte har så mycket planering för mig måste den stunden få plats i vardagen igen.

