Det stämmer väl inte så där hela tiden, att mina vänner har roligare än jag. Men när jag ser Johan Jönsson dra fram känner jag mig lite avdankad. Jag hänger inte alls med, när det föds galna kongressidéer och instiftas nya priser. Men just det där med ett pris för bästa kongressrapport ser jag i alla fall som en utmaning. Jag tror att jag ska ta det som förevändning att ge ut nästa nummer av Landet Annien, som jag knåpat på i cirka två år utan att riktigt ta mig för att runda av.

Själv gör jag ju inte så jättetråkiga saker heller. Fast just nu är jag rätt trött på steampunk, till exempel. Höll ju i en steampunkfest på Tekniska museet förra helgen, som delvis var en riktig succé. Det var till exempel en fantastiskt bra spelning med The Magnificent Seven. Men det var också en finansiell katastrof (folk kom på dagen, vilket gav intäkter till museet, men inte på kvällen när intäkterna gick till att betala för ljudanläggning med mera), och jag försöker tänka på det hela utan att fastna i att gräma mig över allt jag inte gjorde optimalt. Det vore bra att kunna utvärdera utan att urarta i djupa självförebråelser. (När jag har samlat mig lite kommer det dock en entusiastisk och positiv rapport på steampunkbloggen.)

Flera personer har sagt till mig att nästa gång ska de hjälpa till ”så att det inte blir så dåligt organiserat”. Tack, men det blir ingen nästa gång. Jag föredrar att ge mig in på helt nya och oprövade dumheter istället för att upprepa gamla.

Men nu i helgen blir det i alla fall sf-kongress. Kontrast här i Uppsala, årets Swecon. Och det kommer att bli hur bra som helst!

Och efter det ska jag läsa lite böcker, och sova mer.