På lördag är det kulturnatt i Uppsala. Då kommer mycket mer att hända än man orkar och hinner med, som vanligt. Men en sak missar jag inte, för att jag själv är inblandad: samtalet med science fiction-profilen John CluteUppsala English Bookshop.

Så här beskrivs evenemanget i Kulturnattens program:

Science Fiction doyen and luminaire; a man described as an integral part of science fiction’s history, the legendary editor of the Encyclopedia of Science Fiction comes to Uppsala and is interviewed by our friends from Uppsala fandom; the organizers of the 2012 Swecon in October!

En kul detalj är att det precis har blivit bestämt att Världskongressen (The World Science Fiction Convention) 2014 kommer att bli i London, alltså inte alltför långt hemifrån, och att John Clute kommer att vara en av hedersgästerna där.

Fast en annan sak jag verkligen ska försöka komma åt att gå på är Elizabeth Hand på English Bookshop. För att hon verkar cool, och för att jag tror att hon är en författare jag borde läsa mycket mer av (efter att precis ha avslutat den reviderade utgåvan av romanen Glimmering som jag verkligen gillade).