För ett tag sedan skrev jag om smårobotar i science fiction. Då nämnde jag den gamla novellen ”The Scarab” från 1936, som jag var intresserad av att läsa. Nu har jag gjort det! Jag fick nämligen tips om att jag kunde hitta några gamla nummer av Astounding Stories online.

Det här numret är lite suddigt avfotograferat, men det är i alla fall hyggligt läsbart. Och det är trevligt att ha magasinet ungefär som det såg ut från början, även om jag gnuggar mig i ögonen och känner mig som om jag borde ha läsglasögon.

Kul kuriosa: det här är faktiskt den äldsta science fiction-tidskriften som fortfarande kommer ut, fast numera heter den Analog. Några tidiga nummer av Astounding Stories of Super Science (som den hette ett tag) finns i Projekt Gutenbergs SF-bokhylla.

Det är ju jättehäftigt att kunna hitta de här gamla magasinen på nätet. Fantastiskt fina framsidor har de också, har man ingen lust att läsa novellerna kan man i alla fall titta på dem som pulpkonst.

I samband med det här fick jag också veta att första numren av Hugo Gernsbacks Amazing Stories finns online. Det var den första riktiga genretidskriften med science fiction (”scientifiction” som Gernsback till att börja med kallade det).

Är det någon som har tips om mer av samma slag? Länka gärna i kommentarsfältet!