Det är förfärligt vad det tar tid att jobba heltid. Det har varit svårt att prioritera läsning ett tag, men nu längtar jag verkligen efter att läsa! Jag blev inspirerad av Curiosity-landningen och har gått och grunna på lämplig Mars-litteratur. Det är ju ett uppenbart läge att läsa om Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi, men det finns en massa andra böcker jag inte har läst ännu.

Framåt Mars av Ella Carlsson har jag läst delar av, men inte hela. Den handlar om möjligheten till bemannade resor till Mars. Skulle väl ta och läsa ut den nu! Den är ju skriven på svenska också, och jag tycker att det är väldigt skönt att läsa på svenska emellanåt. Fort går det också (jag läser nästan dubbelt så fort på svenska som på engelska, trots att de flesta böcker jag läser är på engelska).

Och så vill jag läsa The Martian Chronicles (Invasion på Mars) av Ray Bradbury. För det är ju en brist i min science fiction-bildning att jag inte har läst den, tycker jag.

Förutom det ligger två böcker och väntar, som jag köpte för något tag sedan. En är Mars Crossing av Geoffrey Landis, som jag förväntar mig är ganska hård sf, med astronauter som utstår svåra strapatser på den tredje bemannade färden till Mars efter att de två första slutat i katastrof. Den andra är White Mars av Brian Aldiss tillsammans med Roger Penrose, som jag köpte efter att ha läst något väldigt intressant om den, men jag kommer inte riktigt ihåg vad. Jag blev förmodligen nyfiken på författarsamarbetet, och det där med samhällsfrågorna (se beskrivningen här).

Men det finns ju förstås hur många berättelser som helst som utspelar sig på Mars. The Empress of Mars av Kage Baker läste jag förra året, och blev inte så jätteförtjust. Kändes lite platt, tyckte jag. Även om det fanns en scen med en skenande ko som var lite skoj, men det räddar inte hela boken.

Har du några tips på andra (bra) romaner eller noveller som utspelar sig på Mars? Eller faktaböcker?

