Det är kul med listor. Och det är kul med böcker. Jag gick igenom mina bokhyllor och började notera att det finns ett antal böcker som det känns konstigt att jag inte har läst — som jag hört mycket om, kanske talat en del om själv, och som jag haft väldigt länge. Men alltså inte läst ännu.

Margaret Atwood: Oryx & Crake
Iain M Banks: Excession
Leigh Brackett: The Best of Leigh Brackett
A. S. Byatt: Possession
C. J. Cherryh: Downbelow Station
Samuel Delany: Babel-17
Philip K. Dick: The Simulacra (plus ett antal till, jag har läst alldeles för lite Dick)
Robert A. Heinlein: Starship Troopers (nej, jag har faktiskt aldrig läst den)
Kim Stanley Robinson: The Memory of Whiteness (den enda bok av Robinson jag inte har läst!)
Robert Silverberg: The Book of Skulls
H. G. Wells: Första männen på månen

Kanske skulle listan bli annorlunda en annan dag, men den säger väl alltid något. Blindsight av Peter Watts har jag i alla fall börjat läsa, så den står inte med på någon sån här lista igen!

Har du några såna böcker, som känns som om du borde ha läst för länge sen?