Nu är den äntligen tillgänglig, min recension av 2312, Kim Stanley Robinsons nya roman. Det finns så fruktansvärt mycket jag skulle vilja säga om den här boken att det var väldigt svårt att skriva recensionen. Faktum är att det skulle vara väldigt kul att diskutera 2312 — om du har läst den måste du söka upp mig så att vi kan prata! Jag skulle helst vilja grotta ner mig i massor av detaljer. Beskrivningen av de rymdlevande människornas upplevelse av att ”stå på sidan av en planet”. Användningen av biomimetik. Upplösningen av distinktionerna mellan könen. Den relativa pessimismen vad gäller jordens öde. Och Swan, hennes märkliga personlighet och hur jag reagerar på den.

Faktum är att det finns en massa saker jag gjort anteckningar om att jag vill läsa på om också.

Som sagt, recensionen kanske inte blev så fantastiskt bra, men jag hoppas i alla fall att den kan inspirera någon att vilja läsa boken. Spoilerfri tror jag att jag gjorde den i alla fall, ifall det är värt något. Mina recensioner ska funka som konsumentupplysning, tänker jag mig. Jag vill kunna hjälpa folk att hitta böcker de vill läsa. Jag vet att många har som princip att aldrig läsa recensioner av böcker de inte har läst, men jag skriver ändå med tanke på folk som inte har läst boken och är indoktrinerade med tanken att böcker blir förstörda om man vet för mycket innan man läser dem.

Men den här boken (som så många andra) längtar jag efter att prata mer om. Någon gång måste jag hitta på ett sätt att få diskutera alla intressanta slut, twistar, och roliga detaljer som man inte får prata högt om.