Min man brukar retas med mig för bokhögarna jag bygger. Ibland måste jag skratta åt mig själv också. Jag läser ju inte så fort (som jag har klagat över här några gånger), och högen brevid sängen kommer lätt att ta 3-4 månader att ta mig igenom. Fast inom den tiden hinner jag bygga om den flera gånger om.

Ibland bygger jag specialhögar också, som nu. Påsk och jobb kommer att ge mig anledning att åka tåg en hel del framöver. En del av resorna kommer jag inte att ha barn i släptåg. Här ska läsas! Och så tar jag fram en bok, och en bok till. För jag vill ju ha med mig en recensionsbok, och en bok jag nyss har köpt, och en klassiker jag länge tänkt läsa, och en fackbok, och en ljudbok … (nåja, den sista bidrar i alla fall inte till själva högen).

Det där med Påskekrim har jag inte riktigt förstått mig på, även om jag faktiskt tycker att kriminalromaner kan vara väldigt avkopplande (ibland, när sf eller fantasy får mig att tänka för mycket). Fast nu har jag köpt något åt det hållet: Schilf av Juli Zeh. Jag läste om boken och filmen på physicsworld.com, och när jag sedan råkade se boken på Drottninggatans bokhandel köpte jag den direkt. Filmtrailern ser väldigt mycket ut som en deckare eller thriller, men med Schrödingers katt och tavlor fulla av ekvationer. Det måste ju vara bra! Och romaner med fysiker i är alltid lite intressanta tycker jag, och jag kan inte hjälpa att jag blir nyfiken på multiversummotivet.

Ja, så den här boken hamnar också på högen. Fast nu får jag nog börja om från början, för jag orkar inte släpa med mig allt det här. Dessutom skulle det ta mig ett par månader att komma igenom. Men mitt förhandsexemplar av 2312 av Kim Stanley Robinson, det måste jag ju ha med mig. Och om jag behöver något lättläst är det dumt om jag inte har med mig Fatta eld. Och jag vill inte ta bort …

Förresten kanske jag skulle ta med mig några tidskrifter också?

Det här är inte abibliofobi, det här är bara larvigt. Fast på ett roligt sätt.

