Jag såg på Tor.com att A Wrinkle in Time precis har fyllt 50 år. (De har ett utdrag från början av boken, om man vill provläsa.) Jag tar det som förevändning att läsa om den. Faktum är att jag tänker läsa den för barnen. Jag älskar att läsa högt, och den här boken har jag ju köpt på svenska för att kunna ha som godnattläsning. Nu hamnar den faktiskt i barnens hylla, att läsas efter Ture Sventon.

Den här boken verkar väldigt folkkär i engelsktalande länder. Åtminstone i USA och Kanada. Här har den ju inte fått samma genomslag. Jag var själv alldeles för gammal när jag läste den för att få den där speciella relationen till den här boken. Kanske blir jag inte helt övertygad av argumenten för varför den ska läsas högt, men jag tror nog att den är perfekt att införa för den yngre generationen i vår familj.

Och så får man kanske tillfälle att prata om vad en tesserakt är, och det kan ju aldrig vara fel!

