Det finns en liten men distinkt grupp av bokälskare som ständigt lider (eller är på vippen att lida) av att inte hinna läsa så många böcker som man vill. Jag, till exempel, skriver långa listor på böcker jag vill läsa. Och bygger högar med böcker jag tänker läsa nu genast. Och köper böcker i högre takt än jag läser dem (fast det har jag faktiskt lyckats undvika ganska länge nu, genom medveten ansträngning). Så fort jag stannar upp och lägger märke till att jag inte alls läser lika fort som jag kommer på nya saker jag vill läsa börjar jag känna mig lite stressad. Inte bra. Det blir liksom inte lika kul att läsa när det börjar kännas som en prestation att beta av.

Man kan angripa det här problemet från två olika håll. Är man riktigt djärv försöker man med båda på samma gång.

Det mest uppenbara medlet är kanske att försöka att faktiskt läsa mer. Jag har pratat en del med folk som verkar läsa väldigt mycket, för att försöka förstå hur de gör. Somliga verkar faktiskt ha rätt hög läshastighet, men alla är jag har talat med är överens om att det som spelar roll är att ta sig tid att läsa. Avsätta lästid, i tillräcklig mängd. Pendling med tåg verkar vara ganska bra, eller buss om man inte har för lätt att må illa (själv kan jag läsa på tåg men inte mer än tio minuter i stöten på bussar).

Jag har inte lyckats avsätta särskilt mycket lästid på sistone. Det är så mycket som ska donas med jämt, jag är en rastlös natur och har dessutom två barn. Och blir på dåligt humör när det står disk i köket på morgonen (vilket ändå är minst varannan dag). Den stund jag ändå ägnar åt läsning är tiden efter godnattsagan, men innan barnen har somnat Det gör jag oavsett om det är jag som nattar eller inte. Jag är hemma på kvällen typ 5-6 dagar i veckan, så då blir det i alla fall lite läst.

Ljudböcker konsumerar jag när jag är på väg till fots till och från olika platser. Det blir lite olika mycket beroende på vad jag har för mig, och hur mycket tystnad och plats för egna tankar jag behöver.

Man kan också försöka strunta i det där med att läsa mer, och i stället fokusera på att läsa de bästa böckerna och njuta av dem. Ett tips jag fått från minst två personer är att låta bli att läsa bokbloggar och följa med i bokutgivningen och prisnomineringar och sådant. Om man inte hela tiden får nya boktips är det mycket lättare att förlika sig med en maklig lästakt.

Det är väl ett bra råd, men jag tycker att det är alldeles för roligt att tänka på böcker för att riktigt överväga att stanna borta från allt bokpratande.

Däremot tror jag på att göra mig medveten om att det knappast spelar någon roll hur fort jag läser, det kommer ändå alltid att finnas mer jag vill läsa. Jag går och kikar i mina bokhyllor och påminner mig själv om detta då och då, och lyckas rätt ofta övertyga mig själv om att det viktigaste är att läsa bra, inte att läsa mycket.

Fast sen bygger jag en hög igen, och känner adrenalinet rinna till när jag inser hur lång tid det kommer att ta att beta av alla dessa böcker, och hur många böcker jag då kommer att bli tvungen att skjuta upp att läsa … Det är inte lätt att vara konstant förnuftig.

Hur gör du, med din lässtress?