Jag har nu påbörjat min andra termin på journaliståret (magisterprogrammet i journalistik, Uppsala universitet). En sak vi har fått lära oss är att kvinnliga journalister var pionjärer vad gäller reportage och liknande. Nu råkade jag läsa om en av dem: Nellie Bly. Vilken fascinerande person! Jag måste få tag i någon av hennes böcker (de finns ju online, men jag gillar riktiga böcker).

Via den här artikeln: Ten Days in a Madhouse: The Woman Who Got Herself Committed fick jag nys om Nellie Bly, som wallraffade inom mentalvården i New York City år 1887. Ett par år senare gjorde hon en jorden runt-resa inspirerad av Jorden runt på åttio dagar, Jules Vernes roman. Hon klarade det på 72 dagar, och reste i stort sett ensam (fast hon fick lite draghjälp, särskilt med privat chartrat tåg på sluttampen tvärs över Amerika).

Det vore kul att läsa mer om och av henne, men nu lägger jag bara upp den här lilla notisen här på min blogg så att jag kan släppa det för tillfället och göra det jag ska.