Lite statistik över min läsning 2012. Jag har som vanligt inte läst några kopiösa mängder, men trenden att jag läser fler böcker varje år håller i sig. Jag hade flera böcker på gång när året slutade, men läste inte ut någonting i julveckan, så summan stannade på 46 stycken utlästa böcker. (I min statistik räknar jag av historiska skäl inte böcker som jag läser högt för barnen eller tillsammans med maken, så det är egentligen något fler.) Grovt indelat i kategorier:

Science fiction 9
Fantasy 13
Övrig skönlitteratur 6
Facklitteratur 18

Av dessa var 12 ljudböcker.

Lite anmärkningsvärt att jag läst mer fantasy än sf, trots att jag inte alls ser mig själv som någon fantasyläsare.

Kvinnliga författare: 19
Manliga författare: 28
Antologier med blandade författare: 2
(Det är fler författare än böcker, för i de fall en bok skrivits av två personer tillsammans har jag satt en pinne för vardera.)

Det är lite konstigt att jag fortfarande läser mycket mer av män än av kvinnor, vore trevligt att få lite balans där. Kan det hända att jag också trillar i fällan att inte fundera lika mycket på böcker av kvinnliga författare? Håller på att åtgärda, sakta men säkert.

För 2012 har jag grandiosa planer. Eller i alla fall några ambitioner.

  • Jag ska inte köpa några böcker förrän jag har minskat att läsa-högen vid sängen till högst 10 böcker. (Det är helt ohanterligt som det är nu.)
  • Jag ska läsa böcker av hedersgästerna på Kontrast: Peter Watts, Kelly Link, Joe Abercrombie, och Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. (Eld, uppföljaren till Cirkeln, kommer ut i april.) Och när jag ändå håller på kanske det slinker ner någon bok av Caitlin Sweet, som är Peter Watts fru.
  • Jag tänker recensera minst en bok i månaden.
  • Mitt steampunkinfluerade intresse för alternativhistoria måste leda till att jag läser mer om gamla uppfinningar, och om industrialiseringen.

Igår och idag har jag suttit och lusläst Locus för att se vad som kommer ut i år. En ny bok av Kim Stanley Robinson, och en kortroman av Nancy Kress, bland en massa annat. Lite roliga omtryck av böcker jag redan har (som Dangerous Visions) kanske kan motivera mig att prioritera upp någon av dem. Jag får väl göra en lista!

Tillägg Jag önskar att jag läste väldigt mycket fortare, så att jag kunde ställa upp och bidra till sådana roliga icke-utmaningar som Vintage SciFi Not-a-Challenge eller The 2012 Science Fiction Experience.