Min senaste recension för English Bookshop handlar om Carnelians av Catherine Asaro. Jag läste artikeln om författaren i Science Fiction Encyclopedia, och började fundera på vad hård sf egentligen är.

Jag funderar på vad som menas med hård sf i SFE.

Den här artikeln rimmar visserligen rätt bra med hur jag tänker mig det:

While a rigorous definition of ”hard sf” may be impossible, perhaps the most important thing about it is, not that it should include real science in any great detail, but that it should respect the scientific spirit; it should seek to provide natural rather than supernatural or transcendental explanations for the events and phenomena it describes.

Men ändå. Jag kallar nog inte nödvändigtvis allt som passar in på detta för hård sf.

För att jag ska tycka att etiketten hård sf passar ska naturvetenskapliga resonemang eller tekniska extrapolationer (som inte bryter mot naturens lagar som vi känner dem nu) vara centrala för handlingen och för de skildrade personernas liv. Man kanske kan få bryta mot någon enstaka naturlag, om man gör en snygg bortförklaring av det som inte bara verkar som trolleri. Om istället de tekniska grunkorna bara är roliga detaljer och berättelsen är förlagd till exempel i rymden mest för att ge möjlighet till en viss sorts äventyr tycker jag inte att det alltid är relevant att prata om hård sf. En annan beskrivning kanske säger mer.

Det kan ju finnas berättelser som stämmer in på beskrivningen ovan, men som handlar mest om mjuka resonemang om samhällsbygge eller så. Att prata om hård sf skulle då nästan vara vilseledande. Är Shelter av Susan Palwick hård sf? Nej, det skulle inte jag säga, trots att den handlar om artificiella intelligenser. (Ett smart hus tar hand om en pojke som inte är riktigt som andra.) Den handlar nämligen ännu mer om moral och människosyn och om hur samhället är och borde vara.

Det finns säkert ännu bättre exempel, på böcker som skulle kunna kallas hård sf, men där det inte är en bra beskrivning av vad de är för något. Vad säger du?

