Jag tycker att intervjun med Hannu Rajaniemi på World SF-bloggen innehöll flera intressanta detaljer. Bland annat säger han rent ut att The Quantum Thief inte är sådan hård sf som Egan och Benford skriver, vilket var en trevlig bekräftelse av att jag inte missuppfattat boken totalt. Frågan kvarstår förstås varför folk envisas med att säga att TQT är så väldigt hård, men nu vet vi vad författaren säger.

Roligt att få veta hur han jobbar när han skriver. Post it-lappar, eller kartotekskort med idéer på, som pusslas ihop till en berättelse. Dagdrömmerier i ett par år tills han inte kan hålla berättelsen inom sig längre utan måste skriva den. Fascinerande.

Jag får lust att sätta igång att samla lappar själv.

Kul också det där att han skriver för hand för att det är lugnande och distraktionsfritt.

Jag gillar också att skriva för hand, men bara lösa anteckningar. Ska det bli något mer sammanhängande jobbar jag så ickelinjärt att det är svårt att göra det på papper — det blir fullt av små rutor och pilar som pekar mellan dem, mycket kaotiskt. För min del brukar jag dra ut ethernetkabeln. Det är därför jag gillar att ha en dator utan trådlös uppkoppling till internet.

