Som jag nämde tidigare har jag bestämt mig för att göra ett försök med NaNoWriMo i år. Jag ligger rätt mycket efter just nu, med 7392 ord hittills (för att hålla takten borde det vara ungefär 17000 vid det här laget). Det går inte att prioritera det här skrivandet högre än sf-dagar, kursuppgifter, tvättberg och sådana överhängande saker. Däremot går det att sätta det före till exempel min stackars eftersatta fysikblogg, vilket jag också har gjort.

Jag hade inte så höga ambitioner med det här projektet, men jag vill i alla fall göra ett seriöst försök att skriva stora mängder prosa utan att ha några som helst kvalitetskrav på mig själv, och se vad som händer. Hittills har det varit väldigt intressant. Det jag har skrivit är mycket riktigt väldigt dåligt, men det är kul. Efteråt ska jag se om jag ser några mönster i det, jag tror att jag kan lära mig en massa på det.

Målet på lång sikt är att komma över en massa fåniga mentala spärrar som jag har, så att jag kanske någon gång orkar skriva något skönlitterärt som jag faktiskt törs visa för folk. Jag lovar inget om när det kan hända, men det vore kul att åstadkomma åtminstone en novell i livet.