Jag råkade hitta den här lilla enkäten genom bokbloggar.nu. Precis lagom för en sån här dag när jag är jättetrött och jätteförkyld och inte orkar skriva färdig recensionen jag började på för två veckor sedan, tänkte jag. Fast… jag får så många invändningar i huvudet, så jag måste nog skriva massor av kommentarer. Framför allt tycker jag inte alltid att jag kan välja ena alternativet.

Det här påminner mig om en sak Matthew Cheney skrev om olika sätt att läsa. Jag har läst detta flera gånger, och hittar nya intressanta saker i det hela tiden. Om hur ens lässtil påverkar vad man gillar att läsa. Om vad man kan lära sig om andra av deras sätt att tolka en text — det kan vara som att få en tillfällig hjärntransplantation, skriver han. Om hur man lätt tror att ens eget sätt att läsa motsvara någon sorts ideal för hur författare borde skriva.

Så det är tankar i samma banor som jag grunnat på förut som dyker upp nu. Först, själva enkäten. Jag försöker fylla i den som det är tänkt, och sparar invändningarna till efteråt.

Hur är du som läsare?

snabb långsam

läser alla ord skummar en del

gillar långa beskrivningar hoppar över det som inte för historien framåt

kommer ihåg detaljer kommer ihåg i stora drag

undviker tjocka böcker läser gärna tegelstenar

tycker om tunna böcker tycker att tunna böcker ofta saknar något

idealboken är på mindre än 400 sidor idealboken är på mer än 400 sidor

tjuvkikar på slutet läser aldrig slutet förrän boken är just slut

väljer efter omslag skiter fullständigt i ytan

läser baksidetexter undviker baksidetexter

väljer boken efter rekommendation vill helst välja själv

rekommenderar ofta böcker till andra rekommenderar sällan böcker

hör det jag läser i huvudet hör aldrig det jag läser

gillar ljudböcker gillar inte ljudböcker

läser främst böcker i en genre gillar att variera min läsning

läser alltid på svenska läser på flera språk

är bra på att komma ihåg böcker jag läst glömmer lätt bort både titlar och författare

skriver upp det jag läser skriver inte upp det jag läser

läser varje dag läser mer sällan

tycker att läsning är avslappnande tycker att läsning är ansträngande

Ja, vad ska man säga? Det första jag hakar upp mig på är det där att läsa på rekommendation eller välja själv. Klart att jag vill välja själv, men hur väljer man då? Att bara ta slumpmässiga böcker är ju inte att välja. Det som påverkar vad jag väljer är ganska ofta vad jag hört eller läst att andra har tyckt och tänkt om en bok.

Att jag skiter fullständigt i hur boken ser ut är också en sanning med modifikation. Jag gillar snygga böcker. De flesta böcker jag läser är dock inte valda efter utseendet. Jag önskar verkligen att jag inte läste baksidestexter, eftersom de så ofta gör mig irriterad, men det är svårt att låta bli.

Det där med ifall man hör det man läser i huvudet är en intressant fråga. Det gör jag verkligen inte. Men jag saknar en fråga om ifall man ser bilder eller som en film i huvudet. Det gör jag, väldigt mycket. Mer än de flesta, tror jag efter att ha diskuterat det med folk på epostlistor och sf-kongresser.

Matthew Cheney hör boken i huvudet, han uttrycker det så här:

For me, a text is an aural experience first, and the first bits of meaning I get from words and sentences are not visual, even if the word itself has a visual meaning: the phrase the blue room to me is first its related vowel sounds, then a meaning that it’s hard to represent with words, but is basically ”a space of color” (with the room part taking precedence in my mind, the actual color blue nowhere in sight yet), then finally a vague visual image in my mind, sort of like you’d get in one of the first computer games to have graphics, or in a really basic CAD drawing.

Sedan fäller han en väldigt intressant kommentar, nämligen att han tror att han är så mottaglig för film eftersom det ger honom något böcker inte kan ge i form av visuell upplevelse. Själv har jag tvärtom märkt att jag älskar ljudböcker precis för att de bilder jag ser i huvudet blir ännu mer levande än när jag läser på papper. Det är väl två saker som spelar in: att synsinnet inte är upptaget med läsningen utan kan bli mer ledigt för visuell fantasi, och att ljudböcker av nödvändighet går långsammare och min hjärna fyller ut med fler detaljer och mer textur. Däremot är jag inte heller alltid så förtjust i den viktorianska stilen att överlasta texten med information om hur saker ser ut — särskilt detaljbeskrivningar av ansikten ger i mitt huvud bara ett groteskt resultat även om författaren säger att personen är vacker. Jag ser mest när det finns lagom beskrivningar, som lämnar en del åt min egen fantasi.

Slutligen tycker jag nog faktiskt att läsning är både ansträngande och avslappnande, eller att det lika ofta är det ena som det andra. Därför har jag ofta flera böcker på gång samtidigt, eftersom jag kanske inte vill läsa den som är mest ansträngande när jag försöker varva ner för att sova, till exempel.

Och sova skulle jag gärna göra snart. Undrar var jag har min mest avkopplande bok?