Några häftiga lavar och fin mossa.

Att bo in sig i ett nördigt hörn av världen där värderingarna är lite annorlunda, där det som gäller inte är det yttre, det är nog egentligen väldigt hälsosamt. Om ens identitet och självbild inte hänger på att man är snygg och fixad hela tiden, och bakar jättefina cupcakes och surdegsbröd, och har ett fint hus som man konstant håller på och renoverar, och samtidigt är framgångsrik i sin karriär, då borde man kunna slappna av lite mer än en del av de där som verkar så där otroligt uppskruvade.

Så tänker jag, just idag. Ibland är jag väldigt känslig för vad jag tror att omgivningen kanske förväntar sig av mig, och blir tvär och trotsig för att jag inte har lust att anpassa mig till de där onödiga idealen. Andra gånger står jag för mig själv och bara trivs med hur jag har det.

Man påverkas ju väldigt mycket av sin omgivning och intryck man utsätter sig för. Jag tycker att jag läser rätt mycket om sånt nuförtiden, till exempel Blink av Malcolm Gladwell jag skrev om för ett tag sedan, och nu senast När du gör som jag vill av Henrik Fexeus. Det är bra att ha folk omkring mig som är roliga människor jag vill vara med, och som jag vill vara som. Det är bra att läsa och titta på saker som jag blir glad och inspirerad av, eller som får mig att tänka på intressanta saker.

Jag vill inte stänga in mig helt i någon ”skyddad verkstad” som det heter, så jag försöker ju ha koll på min omvärld och möta många olika sorters människor. Det behövs bara en viss balans, så att inte saker som drar ner mig får dominera utrymmet i mina tankar. Själva ordet mentalhygien smakar inte gott i munnen, men jag gillar idén: mental friskvård, så att man undviker att bli väldigt stressad eller nedstämd.

Det finns såklart saker att irritera sig på i fandom också, och situationer som inte är så värst avkopplande (säger hon som stressade halvt ihjäl sig på ett hopplöst kongressarrangemang en gång i tiden. Jag skojar inte, jag kunde inte sova ordentligt på flera veckor och tappade aptiten, och så blev jag jättesjuk efteråt). I det stora hela är det ändå väldigt bra för mig att det finns en plattform av något slag för intressen som mina och ett nätverk med roliga människor.

Pubmöten som det i tisdags till exempel. Det kunde jag ju leva på i någon dag.

