Det blev lite sent igår. För andra gången i rad blev upsalafandoms pubmöte fyllt av diskussioner om böcker och om science fiction. (Det händer inte alltid, ibland är det mest så att vi som känt varandra länge pratar om allt möjligt annat.) Jag träffade minst tre personer som var där för första gången, och som verkade trivas. En man var där av en ren händelse, och blev indragen i gänget för att han känner Erik Granström. Han ställde massor av frågor om science fiction, om vad sf har gjort och inte, om skillnader mellan logiska luckor i film och böcker, och om optimism kontra pessimism. Det blev rätt intressant. En annan av Eriks vänner, en arkeologistudent, hade massor av intressanta synpunkter om bland annat Philip K. Dick och om gammal proto-sf.

Jag nämnde The Machine Stops från 1909 (jag tog fel på ett par år, gissade 1905, men det var ju inte långt ifrån) som ett exempel på tidiga idéer som föregrep en del aspekter av internet. Bra berättelse faktiskt, rätt läsvärd fortfarande även om det känns att den har åldrats ett århundrade. Längst ner i Wikipediaartikeln finns länkar till hela berättelsen online och till en inspelning på librivox, så läs den eller lyssna på den om du inte gjort det förr.

Ingen ville prata om nobelpriset i fysik, men jag fick några frågor om konsekvenserna av neutriner som färdas snabbare än ljuset (om de nu gör det, vilket jag inte riktigt tror än). Hoppas att allt jag sade var riktigt, för det blev väldigt teoretiskt ett tag.

Jag fick tillbaka The Empress of Mars av Kage Baker, som jag ska försöka läsa till bokpratet om en vecka. Och så lånade jag ut Who Fears Death av Nnedi Okorafor (nästa månads bok), som jag faktiskt läste redan när den kom ut. Kanske borde friska upp minnet av den lite, men det hinner jag nog.

Det var ett roligt pubmöte, så jag glömde alldeles bort tiden. Idag är jag lite trött.

